Alkoholsortimentsnämnden - Medborgerlig Samling Skip to main content

Onödiga myndigheter

Alkohol­­sortiments­nämnden

Den här myndigheten finns av ett enda skäl – att upprätthålla Systembolagets detaljhandelsmonopol. Utan Systembolag, inget behov av en nämnd till vilken man kan överklaga Systembolagets inköpsbeslut.

Därför ska myndigheten avvecklas

Vi svenskar är redo att bli myndiga och ta egna beslut. Även om alkoholinköp.

Mer om myndigheten

Kammarkansliets kanslifunktioner: 0,37 miljoner (2022)
Uppdrag, från regeringens hemsida: Alkoholsortimentsnämnden prövar vissa beslut som fattas av Systembolaget. Nämnden ska garantera att Systembolagets detaljhandelsmonopol tillämpas i enlighet med vad som gäller om icke-diskriminerande behandling i EU-rätten.

Alkoholsortimentsnämnden består av en ordförande och fem ledamöter som utses av regeringen och Kammarkollegiet utför administrativa och hand­läggande uppgifter åt myndigheten.

Varför har vi då ett detaljhandelsmonopol?

Är det för att alkoholister inte ska kunna köpa sprit? På vardagar får de ju köpa hur mycket alkohol de vill så länge som de inte är berusade vid inköpstillfället.

Är det för att dessa alkoholister i alla fall inte ska kunna köpa alkohol mellan lördag eftermiddag och måndag morgon? Med dagens teknik och öppna gränser torde Systembolagets öppettider knappast hämma den som är i desperat behov av starka drycker. Det är Svensson som drabbas och inte kan bjuda grannarna på vin vid en spontan söndagsmiddag tillsammans, inte storkonsumenter.

LÄS MER

Är det för att Systembolaget har ett så fantastiskt sortiment över hela landet och om vi lät den lokala matbutiken sälja vin skulle landet översvämmas av billigt lådvin? Verkligen? Då har du nog gått på den marknadsföring som skickligt prånglats ut av dem som vill behålla monopolet. Visst skulle sortimentet variera baserat på lokal efterfrågan, men det gör det ju redan idag. Det är bara att gå in på Systembolagets webbplats, söka på dyra viner och notera vilka butiker som saluför dessa. Det är inte jämnt fördelat geografiskt.

Om konsumenterna vill ha billigt lådvin – vilket de ju uppenbarligen vill –  låt dem få det. Den som tror att svensken i gemen är vinintresserad bör ladda ned Systembolagets försäljningsstatistik. De 33 mest sålda vinerna, räknat på volym, är treliters bag-in-box-viner för under motsvarande 75 kronor för en vanlig flaska, följt av en billig cava, ytterligare 18 billiga treliters bag-in-box-viner, en tetra, ytterligare fem treliters bag-in-box-viner, en billig prosecco, sju treliters bag-in-box-viner, ytterligare en billig cava och så vidare till plats 87 där vi till slut hittar ett mousserande vin för hela 139 kronor. På 126:e plats kommer det första vanliga vinet över hundralappen.

Konnässörer kommer alltid kunna beställa hem vin på webben, precis som idag och mataffärer med någon slags ambition kommer naturligtvis ha viner på flaska precis som i utlandet. Om inte annat ser det bra ut ur marknadsföringsperspektiv. Konsumenten kommer troligen fortsätta köpa billiga lådviner.

Du kanske oroar dig för att priset på ditt lådvin skulle gå upp när inte en stor del av Sveriges vinkonsumtion köps in av ett enda företag med en därav stark förhandlingsposition? Om det skulle vara ett giltigt argument, varför är det så få som föreslår att andra varor köps in på nationell nivå för att få lägre konsumentpriset? Svaret är självklart att konkurrens ger andra positiva ekonomiska fördelar.